Project dit ben ik

Dit schooljaar startten de kleuters met het thema ‘Dit ben ik’.

Een mooi thema omdat we het nieuwe schooljaar in alle groepen weer beginnen met een hoop nieuwe kinderen in de klas. Aan de hand van dit thema konden we elkaar goed leren kennen en ontdekten we van alles wat met het lichaam te maken heeft.

We hebben gekeken naar elkaar: hoe zie ik eruit en hoe jij? Waarin verschillen we van elkaar en wat is hetzelfde. We hebben hierbij natuurlijk bekeken hoe we er van buiten uitzien, welke lichaamsdelen we hebben, maar ook hoe we er van binnen uitzien. Welke organen hebben we eigenlijk, waar zitten de hersenen, het hart, de maag, de darmen en de longen en waarvoor hebben we deze nodig?

Ook hebben we gekeken welke zintuigen we hebben en dat we hiermee kunnen kijken, ruiken, horen, proeven en voelen.

De kinderen hebben verschillende dingen geproefd. Smaakt het zoet, zout of zuur? We hebben naar geluiden geluisterd. Wat is dit? Is het geluid hard of zacht?  We hebben geroken aan potjes met verschillende geuren. Sommigen roken lekker, sommigen ook niet…

Het thema leende zich ook goed voor de rekenlessen. We hebben gekeken wat we allemaal aan ons lichaam hebben en geteld hoeveel. En dat was veel!

1 hoofd, 1 nek, 2 schouders, 10 vingers, 10 tenen, 20 nagels, 2 ogen, 2 oren, 2 armen, 2 benen, 2 handen, 2 voeten, 2 oren, 2 knieën, 2 polsen, 2 enkels , 2 ellebogen, 2 billen, 1 neus, 1 mond, 1 rug, 1 buik, heel veel haren, wimpers en ook sproeten.

Verder hebben we onszelf natuurlijk ook gemeten en gewogen. En gekeken wie er groter, kleiner of misschien wel even groot zijn.

Heel leuk was het ook om te leren hoe we er van binnen uitzien! Onder onze huid zitten allemaal botten en een heel mooi skelet. Door middel van röntgen foto’s hebben we dit bekeken en daarna hebben de kinderen hun eigen skelet getekend of geplakt.

In de ziekenhuishoeken werd er natuurlijk ook druk gespeeld en verzorgd. Van gebroken armen en benen die werden verbonden en een oogtest, tot het opmeten van de temperatuur en het uitschrijven van recepten voor de pilletjes en drankjes die alle kinderen gelukkig weer beter maakten.

We leerden ook Engelse woorden over ons lichaam en kunnen nu zelfs het liedje ‘Head, shoulders, knees en toes’ zingen. En natuurlijk werd er veel bewogen tijdens dit thema.

We sloten het thema af met een echt blote voeten pad buiten op het schoolplein. Hierbij werden de zintuigen aan het werk gezet! Met hun voeten hebben de kinderen over allemaal verschillende ondergronden gelopen en ervaren dat je met je voeten dingen echt anders voelt dan met je handen.


Terug naar boven