Pedagogisch Klimaat... Wereldreligie...
Wist u dat...
- kinderen gr 5 kilometervreters worden?
- zij dit fietsend gaan doen?
- er kmtellers geïnstalleerd worden op hun fiets?
- het doel natuurlijk is: fietservaring opdoen?
- een goede fietsende verkeersdeelnemer worden ook een doel is?
- een prijs (hihi) in de wacht slepen wel helpt?
Pedagogisch klimaat...
Alles op een school hangt af van een goed Pedagogisch Klimaat (PK) als basis. Snel vertaald betreft dit onze omgangsstijl met kinderen (en met elkaar en met ouders). Het doel van onze omgangsstijl is een veilige omgeving creëren waarin kinderen zich prettig voelen en gezien worden. Goed om u hierover weer eens te vertellen, want we ontwikkelen door in taal en mindset (waarover volgende jaar veel meer!:))! Maar eerst even de basis: onze concrete aanpak. De leerkracht heeft hier een hoofdtaak in. Elke dag alle kinderen van de groep echt ZIEN. Het start 's ochtends al bij binnenkomst. Ze ontvangen dan de kinderen, maken een praatje, zien direct hoe de 'pet' staat, kunnen dit opvangen, geven kinderen het gevoel: ik ben welkom, ik word gezien. Voor de kleuter die net op school is: zo belangrijk. Voor het kind dat boos van huis weg gaat: zo belangrijk. Voor het kind dat à la minute iets met de juf/meester wil delen: zo belangrijk. Ook gedurende de dag en in de structuur van de lessen is er concreet 'ik...gedrag' omschreven dat ook nog aanhaakt bij de basisbehoeften: relatie, competentie en autonomie. En welke ontwikkeling zien we dan bij de kinderen hierin? U ziet het hier!
Hebben wij ook concrete aanpak ontwikkeld voor onze omgangsstijl met ouders en onderling? Jazeker wel. Maar dat leest u een andere keer.
Wereldreligie Islam...
Voor de Jozefschool is levensbeschouwelijke vorming en dialoog een belangrijk onderdeel in het curriculum. Elk jaar kiest de identiteitscommissie een wereldreligie uit om kinderen op een interactieve manier te laten kennismaken met levensbeschouwelijke diversiteit in Nederland. We hebben een mooi programma samengesteld en Mariëlle, onze schoolbegeleidster van Arkade, neemt de kinderen weer in de materialen van de leskist mee. U leest hier wat extra informatie. Met de groepen 6 t/m 8 brengen we ook een bezoek aan de Fatih moskee
op de Rozengracht. Mariëlle heeft subsidie aangevraagd voor busvervoer. Ook u bent van harte welkom om een les live bij te wonen. Dat kan op dinsdag 15 maart om 8.30u. Graag even opgeven bij Vicky (v.hecker@askoscholen.nl).
Oorlog bespreken of niet...
Heftige gebeurtenissen in de wereld zoals oorlog zijn niet altijd gemakkelijk of wenselijk om te bespreken met kinderen. De vraag is ook in hoeverre kinderen op de hoogte moeten zijn van wat er speelt. Alle kinderen zijn verschillend en reageren dus ook anders op dezelfde gebeurtenissen. Het is ook voor ons een balans zoeken tussen informeren en tegemoet te komen aan de natuurlijke nieuwsgierigheid of zelfs onrust bij kinderen en aan de andere kant hen beschermen voor informatie waar zij nog niks mee kunnen. Wij vinden het daarom heel belangrijk daar zorgvuldig mee om te gaan. Wij zijn er erg mee geholpen als u ons laat weten als uw kind thuiskomt met heftige verhalen. Dan kunnen we daar zoveel mogelijk rekening mee houden. Dat doen we op basis van wat een kind gemiddeld snapt van zaken zoals oorlog. De afbeelding geeft dit goed weer.
Week van het verkeer...
7-11 maart is de Week van het Verkeer. De Gemeente Amsterdam wil tussen 7-11 maart extra aandacht besteden aan verkeerseducatie en opvoeding, zowel op school als thuis. Naast de verkeerslessen die wij op school verzorgen, kunt u thuis ook met uw kind(eren) praten over lopen en fietsen in verkeer, regelmatig fietsen, de fiets in orde brengen en houden, en op de juiste manier oversteken bijvoorbeeld en mobielgebruik op de fiets. Met de link: Week van het verkeer kunt u een kijkje nemen bij de projecten die wij op school doen in de verschillende leerjaren; De groepen 5 worden kilometervreters op de fiets, de groepen 6 krijgen onder andere les in dode hoek en in groep 7 praten ze over MONO op de fiets. Groep 8 onderzoekt de weg van huis naar de middelbare school en krijgt ook VR lessen verkeer.
OR voornemens een goed doel te starten...
Binnenkort zal er een extra Goed Doel uitgerold worden om de mensen in Oekraïne te steunen.
Volgende week 5 ouders per groep in school...
U heeft een brief ontvangen, waarin we de nieuwe regels aan hebben gegeven. Volgende week zijn van iedere groep (1t/m8) 5 ouders in school welkom. De week daarop alleen voor de groepen 1 t/m 3. En u bent weer welkom op het schoolplein. De kleuterleerkrachten staan maandag gewoon voor hun eigen lokaal en vangen de kleuters daar op. Het systeem van 'overdracht' is hetzelfde. Op afstand, zwaaien en afscheid nemen, dan verwelkomt de kleuterleerkracht uw kind! (en niet zwaaien en tikken op het raam / streng hè:))
BHV-ers op school...
Volgende week zullen weer veel teamleden hun jaarlijkse BHV certificaat verlengen. Dit doen ze door een hele midddag les te krijgen in brandpreventie en brandje blussen (op 't schoolplein), ontruimen, EHBO en reanimatie. Door Corona niet meer in de praktijk kunnen oefenen, maar nu gaan we weer ANNIE geanimeren.
Verjaardag van de school...
Vrijdag 18 maart mogen we onze verjaardag vieren, want dan is het bijna 19 maart en dat is St Jozefdag. Gezellig weer!
Verkeersveiligheid...
Het moet maar weer eens genoemd worden. De verkeersveiligheid bij aankomst voor onze eigen kinderen (lopend en fietsend) wordt ernstig belemmmerd door de auto's -veelal van onze eigen ouders-, die hun kind wel veilig voor de ingang willen afzetten. Dit is echt de bedoeling niet. U wordt verzocht gewoon te parkeren of op een andere plek uw kind uit de auto te laten. Helaas krijgen onze ouders die in het moment hier feedback op geven met regelmaat een onaardige reactie terug. Wij schrijven 'onze kinderen' en 'onze ouders' en 'onze ouders', want dit is echt even een dingetje van binnen onze gemeenschap. Nu we geen last meer hebben van het werkverkeer, kunnen we ons weer richt op ons eigen verkeersgedrag. Graag uw medewerking!
Verzoek voor participatie Master VU student...
VU student Sjors Verhoogt vraagt uw medewerking bij zijn Masterthesis over de driehoeksverhouding tussen 1) relatieconflicten op de werkvloer, 2) ervaren psychologische veiligheid van het individu en 3) intrinsieke motivatie van het individu. Uw participatie wordt zeer op prijs gesteld. Het neemt max 5 minuten in beslag, klikt u hier graag op de link.
De Weidevogel en de units...
Wij hebben met onze kerstactie geld opgehaald voor de Weidevogel. De units zijn aangekocht en geleverd. Ze gaan nu hard aan de gang om er een likje verf op te doen en het gezellig en warm voor de kinderen in te richten.
De recente drie stormen hebben de units (3000kg) wel van hun plek geduwd. Gelukkig niet het talud af de sloot in. Oef! Nu weer even met een kraan terug laten zetten en dan de kwast erover!
Belangrijke data...
- ma 14 t/m vr 18 mrt wereldreligie Islam...
- do 17 gr 7 en 8 Moskeebezoek...
- woe 23 mrt gr 6 Moskeebezoek...
- vr 18 mrt St Jozefdag...
- vr 8 apr Palmpasen...
- woe 13 apr Paasviering op school...
- do 14 apr studiedag team; de kd zijn vrij...
- vr 15 apr Goede Vrijdag...
- ma 18 apr 2e Paasdag...
- di 19 apr start instroomgroep...
- ma 25 apr t/m vr 6 mei meivakantie...
- do 26 mei Hemelvaart...
- vr 27 mei vrije dag...
- ma 6 jun 2e Pinksterdag...
- di 7 jun studiedag team; de kd zijn vrij...
- ma 13 t/m vr 17 jun week vakantie...
- do 7 jul rapport mee...
- vr 8 jul Eindfeest (onder voorbehoud)...
- vr 15 jul school tot 12.30...
- vr 15 jul start vakantie...
Met een vriendelijke groet,
Harro Rooijendijk en Reina Atteveld
schoolleiding